Lachen om de Holocaust

Nog tot 13 september is in Teheran een tentoonstelling te bewonderen van cartoons waarin de spot wordt gedreven met de Holocaust, en waarin joden worden afgebeeld als haaien, vleermuizen of honden. Op 2 september wordt de winnaar bekend gemaakt van de ‘artiest’ die de beste spotprent over de Holocaust heeft gemaakt.

Niet lang na de weken durende rel over de Mohammed-cartoons, besloot de regeringsgetrouwe Iraanse krant Hamshahri tot het uitroepen van een wedstrijd: wie kan de beste cartoon maken over de Holocaust? En dus is er nu een tentoonstelling in het “Palestijns Museum voor Hedendaagse Kunst” in Teheran van ruim 200 cartoons waarin de spot wordt gedreven met de moord op 6 miljoen joden in de Tweede Wereldoorlog . De inzendingen kwamen vooral uit Iran zelf, maar ook uit westerse landen als België, de Verenigde Staten en Groot-Brittannië. De Palestijnse regering toonde haar instemming met de tentoonstelling door haar ambassadeur in Teheran, Salah al-Zawawi, de tentoonstelling te laten openen.

De verzameling van veelal antisemitische cartoons sluit naadloos aan bij de ideeën van de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad, die naast het bespotten en ontkennen van de Holocaust regelmatig verklaart de ‘tumor’ Israël van de kaart te willen vegen. Het openlijke antisemitisme van de prenten komt onder andere tot uiting in een cartoon waarbij een joods uitziende man met pijpekrullen uit een emmer drinkt, waarop geschreven staat “Palestijns bloed”. Het beeld van joden als vampieren die het bloed van kinderen drinken, is een antisemitisch beeld dat al eeuwenlang bestaat.

Populair is ook het uitbeelden van joden als nazi’s: zo wordt Ariel Sharon geportretteerd in een SS-uniform. De Iraanse organisator van de cartoon-tentoonstelling bestempelt het lot van de Palestijnen zelfs als ‘de werkelijke holocaust’. Ook in links-activistische kringen is het populair om joden, of toch in ieder geval Israël, te vergelijken met nazi’s (vaak wordt dan de term ‘zionazi’s’ gebruikt), en het lot van de Palestijnen te vergelijken met de holocaust. Dit blijkt onder andere uit de antisemitische cartoons van de Braziliaanse ‘kunstenaar’ Latuff, die regelmatig gepubliceerd worden op Indymedia en andere linkse websites. Latuff’s cartoons zijn ook te bewonderen in Teheran.

De redenering waarmee de tentoonstelling wordt gerechtvaardigd is simpel: als men in het westen de spot mag drijven met Mohammed (een gevoelig punt voor moslims), dan mogen moslims ook de spot drijven met de Holocaust – dit laatste is immers een taboe in ‘het westen’. Massoud Shojai Tabatabai, coördinator van de tentoonstelling, bevestigt dat het doel is om de selectieve verontwaardiging van het westen aan de kaak te stellen. Ook Abu Jahjah, oprichter van de Arabisch Europese Liga, kan zich uitstekend vinden in deze redenering, en plaatste ten tijde van de Mohammed-cartoonrellen antisemitische cartoons op de AEL-website.

Dat er een essentieel verschil is tussen religieuze satire – hoe smakeloos ook – en de spot drijven met de massamoord op 6 miljoen mensen, lijkt de aanhangers van deze redenering te ontgaan. In de beruchte ‘Mohammed cartoons’ werd de spot gedreven met de islam, en werd op een zogenaamd humoristische wijze een link gelegd tussen de islam en het terrorisme van Al Qaida. Religie – uiteindelijk niet meer dan een verzameling ideeën – was het doelwit van deze cartoons. In Teheran wordt de spot gedreven met een van de zwartste gebeurtenissen uit de menselijke geschiedenis. Dit nogal wezenlijke verschil tussen het bespotten van ideeën en van concrete historische feiten ontgaat de organisatoren van de tentoonstelling kennelijk.

De tentoonstelling werd uiteraard veroordeeld door Israëlische en joodse organisaties, maar leidde niet tot massale rellen van beledigde joden of ‘westerlingen’ wereldwijd, zoals ten tijde van de ‘Mohammed-cartoons‘. Iraanse mensen moesten niet overal vrezen voor hun leven, en nergens werden Iraanse vlaggen in de fik gestoken of ambassades met de grond gelijk gemaakt uit woede over de Holocaust-cartoons. Dit moet wel een enorme teleurstelling zijn geweest voor Ahmadinejad, die dacht ‘het westen’ en Israël – voor hem zo’n beetje hetzelfde – eens flink op de tenen te trappen. Westerse kranten zouden deze cartoons nooit durven afdrukken! Dat bleek niet waar: in veel kranten werden voorbeelden van de cartoons afgedrukt, zonder dat dit tot enorme ophef leidde. De tentoonstelling schijnt trouwens bijzonder slecht bezocht te worden: een Duitse journalist die deze week een bezoekje bracht, telde slechts 6 bezoekers: 3 westerse journalisten en hun tolken.

President Ahmadinejad van Iran bestempelt de Holocaust graag als een mythe. Maar waarom met veel bombarie een tentoonstelling organiseren over een gebeurtenis die toch niets meer is dan een mythe? Of zoals een Iraanse kunstacademie-student die de tentoonstelling bezocht, opmerkte: “aangezien zoveel kunstenaars hebben besloten deel te nemen aan deze tentoonstelling, moet de holocaust wel gebeurd zijn.”

Eerder verschenen op de Eurodusnie website

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: