Generatie Einstein

De Nederlandse media presenteerde deze week vol trots een nieuwe lichting jongeren: de Einstein-generatie. Ze zijn slim, sociaal, verdraagzaam, en erg handig met computers. Volgens Jeroen Boschma, directeur van het reclamebureau Keesie (ontdekker van de nieuwe generatie) is Ruud Lubbers de grote held van deze nieuwe jongerensoort.

Nadat het programma NOVA al uitpakte over ‘generatie Einstein’, kwam deze week De Volkskrant er overheen met een halve pagina aan bespiegelingen over dit nieuwe type jongeren. Wat houdt dat nu eigenlijk in, generatie Einstein? Welnu, de jongeren uit deze generatie zijn socialer, en hebben ook minder competitiedrang. “Ze gaan erg voor authenticiteit” stelt Keesie-baas Bosma – vandaar de grote bewondering van deze jongeren voor Ruud Lubbers, verklaarde hij raadselachtig in de Volkskrant. Maar bovenal gebruiken ze computers op een heel andere manier: als een sociale machine. Bosma geeft hiervan een voorbeeld: eenvoudige stervelingen kunnen maar met drie mensen tegelijk op MSN chatten, maar de Einstein-jongeren msn’en zonder probleem met vijftien andere leeftijdsgenoten tegelijk. Voor de rest blijft het een beetje schimmig wat deze nieuwe generatie nu echt zo anders maakt. “Ze zijn allemaal op zoek naar een eigen identiteit”, wist Steven van Eijck, regerinsgcommissaris voor het jeugd- en jongerenbeleid nog op te merken. Tsja, zo ken ik er nog een.

Er bestaat vanuit kringen van sociale wetenschappers, maar zeker ook vanuit reclamekringen, een enorme behoefte jongeren op te delen in duidelijk herkenbare categorieën. Sociale wetenschappers doen dit voor hun beroep: die stoppen mensen voortdurend in allerlei door hun omschreven hokjes, en studeren daar op af. Ook de interesse hiervoor vanuit de reclamewereld is goed te verklaren: wie jongeren begrijpt, hun ware drijfveren en verlangens ontdekt, die kan de beste strategie ontwerpen om deze mensen allerlei producten te laten kopen.

Persoonlijk geloof ik er niets van dat jongeren tegenwoordig tot een bepaalde ‘generatie’ behoren met specifieke eigenschappen. Ik herinner me nog goed dat eind jaren tachtig/begin jaren negentig de “Generatie X”, ook wel genaamd generatie nix, of ‘the lost generation’, enorm in het nieuws was. Zij hadden geen toekomst en geen idealen. Zij kwamen uit ontwortelde gezinnen, hadden een mistroostige levensvisie, en werden zonder gezag opgevoed. De meest gestelde vraag van deze generatie was “is dit alles?”, tevens een bekende Doe Maar song. Ik was destijds wel geïntrigeerd door de term ‘generatie X’, hoewel ik me totaal niet herkende in de eigenschappen die hier bij hoorden. Niemand in mijn omgeving trouwens. Ik las enkel de boeken die dan zogenaamd bij deze generatie hoorden, zoals ‘Less than zero’ van Bret Easton Ellis, en ‘Generation X’ van Douglas Coupland. Interessante boeken, maar ik identificeerde me absoluut niet met de pikzwarte levensvisie van de hoofdpersonen.

Ik kan me dan ook niet voorstellen dat de door reclamejongens- en meisjes uitgevonden categorie “generatie Einstein” werkelijk iets zegt over jongeren van tegenwoordig. Jongeren zijn evenmin als oudere mensen in bepaalde hokjes te plaatsen, hoe groot de behoefte ook is vanuit sociologen en reclamebureaus om de wereld wel zo te zien. Ook het oeverloze geklaag over Nederlandse jongeren, die de ‘zuipschuiten van Europa’ zouden zijn, teveel aan webcamsex doen, doeloos rondhangen op straat, te vet eten, te weinig maatschappelijk betrokken zijn: het slaat allemaal nergens op.

De grote Reverend Horton Heat had het allemaal al door in zijn uitstekende song ‘Generation Y’:

Generation “A” or Generation “Z”,
Who the hell are you to put a label on me?
This label of the week is getting kinda lame,
The more things change the more they stay the same.

Generation Why.
It’s the same way, it’s the same way
It’s the same way they treated you in your day!

Eerder verschenen op de website van Eurodusnie

Geef een reactie

