Imagoherstel voor de EU

Zoals iedereen weet is het imago van de Europese Unie bij het grote publiek niet al te best. Dit heeft verschillende oorzaken. Niet de minste van deze oorzaken zijn het doordrukken van complete verdragen waar niemand wat van snapt, en waar geen enkele burger rechtstreeks wat over te zeggen heeft, en de ondoorzichtige wijze van bestuur en besluitvorming in het algemeen binnen de EU. ‘Brussel’ heeft mogelijk de oplossing gevonden voor haar reputatieprobleem: men gaat merkenspecialisten inhuren om het publieke imago van de Europese Unie te ‘rebranden’.

Het team van experts dat het imago van de EU moet gaan verbeteren zal worden aangevoerd door de Engelse merkenexpert Simon Anholt, auteur van vele boeken en artikelen over ‘brand strategies’ voor steden, landen en regio’s. Anholt geeft in een interview in de Financial Times toe dat hij nog nooit zo’n moeilijke klus heeft gehad als de Europese Unie: “het is de grootste uitdaging op merkengebied na Nigeria en de Verenigde Staten”, aldus de merkenspecialist, die de structuur van de EU vergeleek met die van het terreurnetwerk van Bin Laden: “Mijn eerste indruk is dat we te maken hebben met een model zoals het Al-Qaeda netwerk, met afzonderlijke cellen die elkaar beïnvloeden, maar zonder centrale controle”. Het team van Anholt zal dit jaar nog advies uitbrengen aan Commissievoorzitter Jose Manuel Barroso.

Binnen de Europese Commissie breekt men zich al geruime tijd het hoofd over de vraag hoe de EU populairder gemaakt kan worden bij het publiek. De Commissaris voor communicatie, Margot Wallstrom, kwam vorig jaar met een initiatief genaamd “Plan D – voor democratie, dialoog en debat”; een uitgebreid pakket aan ideeën om Europese politiek aantrekkelijker te maken voor de burgers. Plan D omvat onder meer het instellen van een Europees burgerforum, regelmatige pr-bezoekjes van de Commissie-president aan de lidstaten, de oprichting van een ‘Europese Rondetafel voor Democratie’, het recruteren van Europese ‘ambassadeurs’ uit de wereld van de topsport, en nog meer mooie dingen. Ook het beschikbaar stellen aan burgers van het domein .eu in de maand april viel binnen dit charme-offensief.

Merkenspecialist Simon Anholt, eerder werkzaam voor Microsoft, Unilever en Coca-Cola, vindt deze plannen van de Commissie echter aan de vage kant. De Commissie zal concrete actie moeten ondernemen als ze wat wil doen aan het slechte imago van de EU, aldus Anholt: “je krijgt de reputatie die je verdient”.

Nicolas Sarkozy, minister van Binnenlandse Zaken in Frankrijk, ziet wel wat in de ‘rebranding’ praktijk als het gaat om problemen van de Europese Unie. Zo denkt hij – net als Hans van den Broek trouwens – dat het herdefiniëren van de Europese Grondwet als een ‘institutioneel verdrag’ de kans een stuk groter zal maken dat het over een paar jaar wel geslikt wordt door de bevolking van alle lidstaten. Voorlopig blijft de EU, als het gaat om de Grondwet, echter steken in de ‘periode van reflectie’ die werd ingesteld na de referenda van vorig jaar in Frankrijk en Nederland. Deze reflectieperiode, bedoeld om aan alle lidstaten de mogelijkheid te geven na te denken over hoe-het-nu-verder-moet met de EU, zou officieel duren tot de Europese Raad van aanstaande juni. Aangezien de discussie over de Europese Grondwet nog steeds muurvast zit, zal deze reflectieperiode nog wel wat langer gaan duren.

Woordvoerder Johannes Laitenberger van de Europese Commissie heeft trouwens gisteren ontkend dat er contacten zijn met Simon Anholt over het ‘rebranden’ van de EU. Volgens Anholt is dit wel degelijk het geval, en onderzoekt hij binnen de aan de EU gelieerde “Europe+” denktank de identiteit en het imago van Europa. Anholt: “het werk bevindt zich nog maar in het beginstadium en ik weet echt niet waar het toe gaat leiden”. Juist ja…

Eerder verschenen op de Eurodusnie website

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: