Talpa-radio

Toch aardig van onze premier, dat hij John de Mol dinsdag wat extra publiciteit bezorgde door samen met hem het nieuwe radioplatform “Radio Digitaal” te lanceren. Balkenende noemde het nieuwe internetradioproject van De Mol ‘fascinerend’ en ‘grensverleggend’. Onze premier roemde tevens de ‘VOC-mentaliteit’ van De Mol, daarmee doelend op “de wil om vooruit te komen en de eerste te willen zijn”. Je moet het maar durven zeggen.

John de Mol’s loopbaan als media-tycoon kon niet meer kapot toen hij in de jaren negentig het grensverlagende programma ‘Big Brother’ verzon. Het programmaconcept brak wereldwijd door, en met name de verkoop van de rechten aan de Verenigde Staten leverde De Mol bakken met geld op. Zijn status als miljardair was gevestigd toen hij in 2000 het door hem met Joop van den Ende opgezette mediabedrijf Endemol verkocht aan het Spaanse bedrijf Telefonica voor 5,5 miljard euro. Met dit geld bouwde De Mol zijn media-imperium stukje bij beetje uit. Hij kocht flinke paketten aandelen van andere mediabedrijven (bv. Versatel) en verkocht deze weer als het goed uitkwam. Het bekendst werd hij natuurlijk door het opzetten van de tv-zender Talpa, en het opkopen van de eerste uitzendrechten voor de Eredivisie voetbal. Vrij recent is De Mol’s veroveringstocht in de radiomarkt. Vorig jaar kocht De Mol de radiozenders Radio 538, Radio 10 Gold en JuizeFM.

Waarom Balkenende het nieuwe project van De Mol ‘grensverleggend’ noemt is onduidelijk. Internetradiozenders zijn al lang geen nieuwe fenomeen meer, en inhoudelijk is het project van De Mol allesbehalve grensverleggend. Laten we eens kijken wat voor aanbod mister Talpa voor ons in petto heeft.

Flashback radio biedt de grote meestampers uit de jaren tachtig: “ervaar de flashback, verwerkt in één gevarieerde hitmix”. Real Rock radio is “hét alternatief voor de rocker van nu”, met baanbrekende bands als U2 en Green Day. Love Radio brengt “de meest romantische lite hits en soft pop uit heden en verleden”. Met Power FM gaat het er steviger aan toe: flink rocken “met roemruchte (?) artiesten als Bruce Springsteen, U2, Aerosmith en Guns ’n Roses”. Voor de kleintjes is er Hits 4 Kids, met veel K3 en Kabouter Plop. JFK (‘Jazzy, Funky, Kool’) biedt toegankelijke jazz, funk en soul, dat wordt dus veel Joss Stone en Jamie Cullum. 24/7 Dance brengt ons.. u raadt het al, nonstop dansmuziek. En last but not least is daar Non Stop 40: onafgebroken luisteren naar hoogtepunten uit ‘De lijst der lijsten’. Inderdaad, allemaal reuze fascinerend en grensverleggend. Luisteren met Microsoft wordt trouwens aanbevolen.

De internetstations van De Mol draaien uiteraard geheel op reclame. De Mol is niet gebonden aan de reclameregels voor traditionele radiozenders, want die gelden niet voor internet. Slim van De Mol is ook dat hij de zenders non-stop muziek laat draaien: DJ’s zijn tegenwoordig nauwelijks te betalen, maar een cd-computercaroussel gevuld met de grootste hits uit een bepaald genre kan dagenlang op zeer weinig kosten doordraaien.

John de Mol weet dat zijn nieuwe project niet meteen veel geld zal opbrengen. De mediatycoon ziet zijn digitale radioproject in de eerste plaats als proeftuin voor een veel groter project: digitale televisie. De Mol heeft al verschillende malen verklaard dat hij de grote leider wil worden in deze nieuwe en potentieel enorm lucratieve markt. Laten we ons dus geen illusies maken: de talpaficatie van de samenleving is nog maar net begonnen.

Eerder verschenen op de Eurodusnie pagina

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s


%d bloggers liken dit: