Moderne keuzevrijheid

De moderne burger kan tegenwoordig uit van alles en nog wat kiezen. Uren kunnen we besteden aan vergelijkende onderzoeken om te bepalen welke school de beste kwaliteit biedt voor de kinderen, of welk verzorgingstehuis de beste kwaliteit biedt voor als we oud zijn. De telefoon- en internetmarkt biedt een woud aan mogelijkheden waar we onze keuze uit kunnen maken. Ook kunnen we kiezen bij welk bedrijf we water kopen, bij welke maatschappij we ons voor ziekte laten verzekeren en welke ziektes, aandoeningen en protheses we dan wel of niet in het verzekeringspakket willen hebben. Tevens kunnen we natuurlijk kiezen bij welke stroomboer we onze electriciteit kopen. Wat dit laatste betreft wil ik het hier eens hebben over het bedrijf NUON.

Stroom is stroom en gas is gas, zou je denken, maar dat ligt al lang niet zo simpel meer. De overheid heeft voor ons geregeld dat we voor onze stroom- en gasvoorziening kunnen kiezen uit verschillende bedrijven, die met elkaar concurreren op de vrije markt. De gedachte hierachter is dat bedrijven op de vrije markt enorm met elkaar gaan knokken om zo aantrekkelijk mogelijk te zijn voor de consument, op het gebied van prijs en kwaliteit. Dit, zo is de gedachte, komt de kwaliteit van het aanbod ten goede, en de consument krijgt van de concurrerende partijen de scherpste prijs aangeboden.

Vorige week viel bij mij, en waarschijnlijk bij veel andere kiezende burgers, een brief van het stroombedrijf NUON op de mat die als volgt begint. “Zet nu uw electriciteitsprijs vast en krijg 2,6 procent korting. U heeft het vast gemerkt dat de prijs van electriciteit het afgelopen jaar met 23 procent is gestegen. Of die stijging de komende jaren doorzet, kan niemand met zekerheid zeggen.” Ja, die prijsstijging is naar, dacht ik, maar wat heb ik daar verder mee te maken? Zorg gewoon dat ik stroom krijg, want daar betaal ik voor!

Maar zo eenvoudig ligt het dus niet. Ik kan, nee ik moet nu ook gaan kiezen voor een vaste stroomprijs of een variable stroomprijs. Bij een variabele stroomprijs betaal ik per jaar de stroom volgens de marktprijs. Als ik geluk heb, daalt de stroomprijs, en betaal ik minder; als ik pech heb, gaat de stroomprijs weer eens 23 procent omhoog, en betaal ik volgend jaar opnieuw een kwart meer. Ik kan er nu voor kiezen om me in te dekken tegen dit risico, door ‘Vasteprijsstroom’ te nemen, maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan. Afhankelijk van het stroomtype en het moment van de dag waarop ik mijn stroom gebruik (ja, ik kan ook kiezen tussen gewone stroom, groene stroom, natuurstroom en dan weer avond, nacht- of ‘actie’-tarief), kan ik mijn stroomprijs vastleggen voor een, twee, drie, of vijf jaar, afhankelijk van mijn keuze. Ik betaal dan elk jaar gemiddeld ongeveer vijftien procent meer per kilowatt-uur, om mij te beschermen tegen de grillen van de stroommarkt, en dus van de olieprijs.

Een hele ochtend heb ik zitten zwoegen op deze zware materie. Wat moet ik nu doen? Als modern burger kan ik er voor kiezen risico te lopen door te kiezen voor een variabele marktprijs. Maar stel dat de oorlog tegen Iran uitbreekt, en de olieprijs ineens explodeert? Dan kan ik beter kiezen voor een vaste stroomprijs. Dan maar jaarlijks wat meer betalen. Of zal een oorlog tegen Iran juist een goed effect hebben op de stroomprijs? De prijs van een olievat, zo las ik in de krant, staat nu al op een hoog niveau, dus misschien moet ik het risico maar nemen. Aan de andere kant zijn de Chinezen enorm aan het inkopen op de oliemarkt: dit zal de prijs van de olie, en dus van mijn variabele NUON-rekening, zeker flink omhoogdrijven in de komende jaren! Maar ik zag ook Brinkhorst op bezoek in Libië, die zegt dat we binnenkort spotgoedkoop Libisch gas kunnen gaan importeren. En wat voor effect zal de splitsing van energiebedrijven op de stroomrekening hebben?

Ik bekijk dagelijks de koers van een vat olie op de wereldmarkt.  Als een beurshandelaar moet ik de effecten van de geopolitieke economische en politieke ontwikkelingen op mijn stroomprijs afwegen. Stel dat de olie, en dus de stroomprijs, ineens jaren gaat dalen, en ik heb me voor vijf jaar vastgelegd voor een hogere stroomprijs. Dan kan ik me wel voor mijn kop slaan! Maar als er een nieuwe oliecrisis komt, en ik kies voor de marktprijs, dan ben ik een dief van mijn eigen portemonnee.

Ik ben er nog niet uit. De hele week heb ik slecht geslapen en heb ik nachtmerries over de beurskoersen van vaten olie en welke ontwikkelingen de komende jaren van invloed zullen zijn op de olieprijs. Zijn er eigenlijk geen adviesbureaus die de burger hulp kunnen bieden in het maken van dit soort moeilijke keuzes? En zo ja, welk bureau biedt mij dan de beste prijs en kwaliteit?

Eerder verschenen op de website van Eurodusnie

Geef een reactie

